Friday, February 6, 2009

Νάρκισσος ο αυνανιστής

(Caravaggio: Narcissus)

Ο Νάρκισσος ήταν, σύμφωνα με την Ελληνική Μυθολογία, Βοιωτός, γιος της Νύμφης Λειριώπης και του ποταμού Κηφισού.
Κατά μια εκδοχή, καθισμένος κοντά σε μια πηγή, είδε το πρόσωπό του να αντικατοπτρίζεται μέσα στα νερά της πηγής. Ελκύστηκε τόσο πολύ από τη μορφή του, που αποπειράθηκε, βυθίζοντας το βραχίονα του στο νερό, να τη συλλάβει. Μάταια προσπαθούσε παραμένοντας αέναα στην ίδια θέση, μέχρι που πέθανε από μαρασμό. Στη θέση εκείνη μετά από λίγο φύτρωσε το ομώνυμο άνθος, ένα λευκό λουλούδι με χρυσό στεφάνι στο κέντρο.
Κατά μια άλλη εκδοχή, αυτή του Οβίδιου ("Μεταμορφώσεις", ΙΙΙ 342), ο Νάρκισσος καθόταν στις όχθες ενός ποταμού και θαύμαζε το αντικαθρέφτισμα του μέσα στα νερά χωρίς να δίνει την παραμικρή σημασία στη Νύμφη Ηχώ και τα ερωτικά της καλέσματα. Κι αυτό συνεχιζόταν αέναα, με αποτέλεσμα η φωνή της Ηχούς να εξασθενεί όλο και περισσότερο, μέχρι το οριστικό της σβήσιμο και στη συνέχεια το θάνατο από εξάντληση και του ίδιου του Νάρκισσου.
Με αφορμή αυτή την ιστορία – εικόνα, έγινε το όνομα του Νάρκισσου ένας όρος με τον οποίο αποδίδεται όλη η κατάσταση της λατρείας του ανθρώπου για τον ίδιο του τον εαυτό, η οποία εκδηλώνεται ως βαθιά γνώση, απόλυτος έρωτας και απέραντη ηδονή. Είναι κάτι σαν την ποιητική εκδοχή του αυνανιστή, ο οποίος, ελεύθερος από τις έγνοιες των σχέσεων και των δεσμεύσεων, βυθίζεται σε μια ακραία προσωπική ικανοποίηση μέσα σε συνθήκες απόλυτης αυτάρκειας.
Η σχετική αναφορά στην Παλαιά Διαθήκη, απ’ όπου και προέκυψε ο όρος ‘αυνανισμός’, είναι η ιστορία του Αυνάν:
«Και είπε ο Ιούδας στον Αυνάν. Κάνε έρωτα με την γυναίκα του αδελφού σου και γκάστρωσε την για να αφήσεις απογόνους για τον αδελφό σου. Όμως ο Αυνάν σκέφτηκε ότι δεν θα θεωρούνταν δικοί του οι απόγονοι κι έτσι, όποτε έκανε έρωτα με την γυναίκα του αδελφού του, εκσπερμάτιζε στην γη, για να μην χαρίσει απογόνους στον αδελφό του. Και φάνηκε πονηρό στο <Θ>εό αυτό που έκανε και τον σκότωσε και αυτόν».
Και πάλι η ομορφιά, η χαρά, και η λεπτότητα του έρωτα των ελληνικών μυθολογικών κειμένων σε αντιπαράθεση με τις σκληρές τιμωρίες ενός αιμοσταγούς διεστραμμένου θεού για κάθε ‘αμαρτωλή’ ευχαρίστηση.
Τι είναι διαχρονικά ο Νάρκισσος; Εκείνος που ηδονίζεται απλά και μόνο με το ότι υπάρχει. Καυλώνει με τη ζωή ανεξάρτητα από τις διαδικασίες και τις δεσμεύσεις. Αντιστρέφει, υποστρέφει και διαστρέφει το ζωτικό του ρεύμα. Γίνεται πομπός και δέκτης των σεξουαλικών του σκιρτημάτων και φαντασιώσεων. Το αρσενικό βρίσκει το ελλείπον αιδοίο παντού και το φτιάχνει με το χέρι του, το στρώμα του ή όποια άλλη επιφάνεια ή οπή σκαρφιστεί. Και το θηλυκό επανευρίσκει το ελλείπον πέος, επίσης παντού, στα δάχτυλα της, σε όλα τα φαλλόμορφα λαχανικά, στα πάσης φύσεως αξονικά εξογκώματα. Για τον Νάρκισσο όλα γύρω του είναι μουνί. Για την Νάρκισσο όλα γύρω της είναι πούτσος.
Το σεξ είναι ζωή αλλά και η ζωή σεξ. Η ανάγκη για βιώματα κορυφώνεται με την αυτό-ζωή δηλαδή το αυτό-σεξ. Το απίστευτο κόλπο του θεού, δηλαδή της φύσης, για πολλαπλασιασμό των υπάρξεων και συνέχιση των ειδών, μέσα από την καύλα, αυτήν την απροσδιόριστη και παράλογη ευχαρίστηση σε βαθμό πόνου, διάλυσης και εξόντωσης, ακυρώνεται μέσα από μια πράξη, η οποία αφαιρεί τον ύπουλο στόχο και κρατά το δόλωμα, το μέσο. Είναι δυνατόν άραγε μια τόσο μεγάλη ύβρις να περάσει ατιμώρητη; Μόνο αν ο αυνανιστής περάσει από το 1 στο άπειρο χωρίς το βήμα και τη σκέψη του 2.
Ο γνήσιος αυνανιστής είναι ουσιωδώς ένας εκφραστής της Παρμενίδειας θέσης του Ενός, του συμπαγούς όντος που καλύπτει το Παν, του Ενός που ταυτόχρονα είναι το Άπειρο. Τη στιγμή του οργασμού του, ο συνειδητός αυνανιστής χώνει το πέος του σε κάθε καμπυλόμορφη δομή, σε κάθε κοιλότητα που το κέντρο της είναι παντού και η περιφέρεια της πουθενά. Όπως και η συνειδητή αυνανίστρια προσφέρει το αιδοίο της σε όλες τις ευθείες του σύμπαντος, σε κάθε αγριάδα, σε κάθε ανωμαλία και σε κάθε προεξοχή.

15 comments:

lust-time said...

έγκλημα και τιμωρια μαζί ή έγκλημα και σωτηρία?

3 parties a day said...

Μια εντελώς διαφορετική άποψη περί ναρκισσισμού απ' αυτήν που είχα στο μυαλό μου, και αισθητά πιο ενδιαφέρουσα...
Διαβάζω και ξαναδιαβάζω την προτελευταία παράγραφο...
Μάρκο, σ' ευχαριστώ...
Ελπίζω κάποια στιγμή να ανταποδώσω μ' ένα όνειρο...

markos-the-gnostic said...

lt θάνατος μιας συγκεκριμένης λογικής και άνοιξη μιας νέας
3pd χαίρομαι που σου άρεσε. περιμένω λοιπόν...

sourgeal said...

Ίσως να ήθελες να ρίξεις μια ματιά στο βιβλίο «Ο νάρκισσος. Στα ίχνη της εικόνας και του μύθου» της Πέπης Ρηγοπούλου. Έχει κάποιες ενδιαφέρουσες αναγνώσεις του μύθου..

Μου αρέσει ο τρόπος σκέψης σου.. δεν το είχα σκεφτεί ποτέ έτσι.. ίσως ο «καθολικός» άνθρωπος στα ίχνη του Ντα Βίντσι;; Εκείνος που μπορεί να κάνει τα πάντα μόνος του;

markos-the-gnostic said...

γελαστούλα ευχ θα το κοιτάξω
ωραία και 'πρωτοποριακή' θα έλεγα ιδέα αυτή η σύνδεση του καθολικού ανθρώπου με τον αυνανιστή

auburn Kate said...

χιχιχιχιχιχι. Χτες που κοιταζα το προγραμμα της τηλεορασης, εντοπισα μια σειρα παραγωγης RAI, προσφατη, με τιτλο Caravaggio... Καθε παρασκευη νομιζω προβαλλεται.Πολυ ενσδιαφερουσα προσεγγιση κανεις.Προφανως οι Νάρκισσοι της ζωης, ανεξαρτητως φύλου, δειχνουν μια φοβερηη αυταρκεια, σε ολες τις εκφανσεις της ζωης τους. και το "φοβερη" το χρησιμοποιώ με τη διπλη του σημασια.Σε καθε παριπτωση, τους θεωρω καλυτερους απ΄τους μη "αυνανιστες", που δεν εκτονώνονται καθολου, σωρευουν την επιθυμια μεσα τους και ως γνωστον, "οποιος επιθυμει και δεν πραττει, τρεφει πανουκλα μεσα του"-BLAKE. Το στοιχημα για μενα, είναι να υπαρχει μια ισορροπία μεταξυ καταμονας και κατα ζυγά απολαυσης.Και τα δυο χρειαζονται. Το υπογραμμίζω αυτο.

markos-the-gnostic said...

dear aub βέβαια αλλοίμονο. αυτό που θέλω να επισημάνω είναι η διαφορά φύσης αυτών των 2 καταστάσεων. η αρμονική σχέση με τον εαυτό μπορεί να περιλάβει μια έντονη και όμορφη ερωτική διάσταση, μακριά από ενοχές και κοινωνικές εμμονές. ο αυτο-ερωτισμός είναι υγεία και η καλύτερη προετοιμασία για τις τυχόν ερωτικές σχέσεις. όποιος / όποια δεν γνωρίζει το σώμα του / της δεν μπορεί να χαρεί σε βάθος την έλευση του άλλου.
συμφωνείς;

Αλεπού said...

θα συμφωνήσω με το σχόλιο του 3 parties a day. Πράγματι, δεν είχα ποτέ σκεφτεί ότι με αφορμή τον Νάρκισσο, η ιστορία θα έπαιρνε τέτοιες προεκτάσεις!
Έχεις δημιουργική φαντασία :))

auburn Kate said...

Εντελώς!

markos-the-gnostic said...

αλεπού μάλλον ναρκισσιστική φαντασία, thnx
aub χαίρομαι για την κοινή αντίληψη

"Ground Control to Major Tom" said...

Ο Νάρκισσος και ο Παρμενίδης γνώριζαν περί απομυθοποίησης...?

markos-the-gnostic said...

Ο Νάρκισσος αν αποθυοποιούσε την κατασταση του θα αναιρούσε τον εαυτό του. Ο δε Παρμενίδης ήταν ο ίσως ο πρώτος που περνά στο πεί φύσεως από τον μύθο στην έλλογη επεξεργασία

Dynx said...

"Για τον Νάρκισσο όλα γύρω του είναι μουνί. Για την Νάρκισσο όλα γύρω της είναι πούτσος."

Ενδιαφέρον σχόλιο το παραπάνω. Ποτέ δεν το είδα έτσι αν και είναι ένα θέμα που σκέφτομαι συχνά.

Πάντα πίστευα ότι ο Νάρκισσος θαύμαζε την ομορφιά του όπως κάποις θαυμάζει έναν Da Vinci ή έναν κούρο: κατεξοχήν σε πνευματικό επίπεδο. Η σεξουαλική προσέλκυση ακολουθεί δηλαδή αργότερα. Απλά έτσι το βλέπω εγώ.

markos-the-gnostic said...

hi dynx, εγώ πάλι αδυνατω να δω πνευματικό περιεχόμενο χωρίς έντονο ερωτισμό (και δη σεξουαλικό)

Anonymous said...

Θεωρώ οτι είναι πολύ σημαντικό να κάνω μία επισήμανση ώστε να γίνει αποφυγή πιθανής παρεξήγησης.

Άλλο πράγμα είναι το να παίρνω ερέθισμα από κάτι και να φτιάχνω μια ιστορία βαφτίζοντας την με έναν τίτλο ("Νάρκισσος ο αυνανιστής")
Και άλλο πράγμα είναι το ποιό είναι το υπαρκτό φαινόμενο που ονομάζουμε "Ναρκισσισμός".

Στην πραγματικότητα
(και όχι στις φαντασίες του Μάρκου)
ο Νάρκισσος
είναι
ΌΧΙ αυτός που αντλεί ικανοποίηση-ηδονή από τον εαυτό του
ΑΛΛΑ αυτός που αντλεί ικανοποίηση-ηδονή από τις γνώμες των άλλων ανθρώπων για τον εαυτό του.

Για περισσότερες λεπτομέρειες βλ. παρακάτω.


markos-the-gnostic said:
Τι είναι διαχρονικά ο Νάρκισσος; Εκείνος που ηδονίζεται απλά και μόνο με το ότι υπάρχει. Καυλώνει με τη ζωή ανεξάρτητα από τις διαδικασίες και τις δεσμεύσεις. Αντιστρέφει, υποστρέφει και διαστρέφει το ζωτικό του ρεύμα. Γίνεται πομπός και δέκτης των σεξουαλικών του σκιρτημάτων και φαντασιώσεων.

Η απάντησή μου:
Ο νάρκισσος δεν είναι αυτός που ηδονίζεται απλά και μόνο με το οτι υπάρχει. Είναι αδύνατον για τον νάρκισσο να ηδονιστεί απλά και μόνο με το οτι υπάρχει! Ο νάρκισσος δεν το ξέρει οτι υπάρχει.. Χρειάζεται κάποιον να του πει οτι υπάρχει. Και, όχι μόνο να του πει οτι υπάρχει αλλά και να του πει οτι είναι και σπουδαίος και ανεπανάληπτος!! Μάλιστα, όοοχι μόνο το χρειάζεται, αλλααά είναι εθισμένος σε αυτό.
Υπάρχει ο ηδονιστής που είναι ερημίτης και δεν χρειάζεται κανέναν στον κόσμο και αδιοφορεί για τον υπόλοιπο κόσμο, και την βρίσκει μόνος του.
Υπάρχει επίσης ο ηδονιστής ο οποίος είναι νάρκισσος και χρειάζεται απεγνωσμένα τον κόσμο ώστε να του παρέχει την δόση του (θαυμασμό) (κι από εκεί και πέρα ας πάει να πνιγεί).
Ο νάρκισσος δεν είναι καυλωμένος με την ζωή, είναι καυλωμένος με τον θαυμασμό.

Στον μύθο, ο Νάρκισσος έχει θαμπωθεί από την αντανάκλασή του, από την εικόνα του, που προσπαθεί να την πιάσει, να την ελέγξει, να την κάνει να μείνει για πάντα εκεί πέρα σταθερά χωρίς να φύγει, να κάνει αυτήν την φευγαλαία θολή αντανάκλαση ενός πραγματικού κόσμου να είναι η ΙΔΙΑ η πραγματικότητα. Και πασχίζει, πασχίζει, πασχίζει, αγωνίζεται, αφιερώνει όλη του τη ζωή, όλο του το είναι, όλη του τη ψυχή σε αυτήν την αγωνιώδη, αέναη προσπάθεια να κάνει την εικόνα του να παραμείνει εκεί πέρα όπως την θέλει, μέχρι που να πεθάνει εξαντλημένος.


auburn Kate said:
Σε καθε παριπτωση, τους θεωρω καλυτερους απ΄τους μη "αυνανιστες", που δεν εκτονώνονται καθολου, σωρευουν την επιθυμια μεσα τους και ως γνωστον, "οποιος επιθυμει και δεν πραττει, τρεφει πανουκλα μεσα του"-BLAKE.

marcus-the-gnostic said:
ο αυτο-ερωτισμός είναι υγεία και η καλύτερη προετοιμασία για τις τυχόν ερωτικές σχέσεις. όποιος / όποια δεν γνωρίζει το σώμα του / της δεν μπορεί να χαρεί σε βάθος την έλευση του άλλου.
συμφωνείς;

Α said:
Μόνο που για τον νάρκισσο δεν υπάρχει σχέση, και δεν υπάρχει ο Άλλος. Τα πάντα, οι άλλοι άνθρωποι, το πραγματικό του πρόσωπο, δεν εμπίπτουν στην αντίληψή του. Το μόνο πράγμα που υπάρχει είναι η φανταστική εικόνα.


marcus-the-gnostic said:
Πάντα πίστευα ότι ο Νάρκισσος θαύμαζε την ομορφιά του όπως κάποις θαυμάζει έναν Da Vinci ή έναν κούρο: κατεξοχήν σε πνευματικό επίπεδο. Η σεξουαλική προσέλκυση ακολουθεί δηλαδή αργότερα. Απλά έτσι το βλέπω εγώ.

Α said:
Ο νάρκισσος δεν νιώθει έλξη για το πραγματικό του πέος. Δεν δίνει δεκάρα για αυτό.
Νιώθει έλξη για το πλασματικό του πέος. Αυτό το πρωτοφανές, εντυπωσιακό, λαμπερό, εκπληκτικό, ανεπανάληπτο, φαντασμαγορικό, ανυπέρβλητο, θαυμαστό, εξαιρετικό, πέος του.

 

FRIENDS

meta-blogging
a fox
a paper-mouse
for Lydia
Candy-Blue
i.p.potis
lust time
Padrazo
3 parties a day
Auburn Kate
Weirdo
HNO3
about literature
the Duke
a photographer
Lady Lilith
Dim Juanegro
Alexandra
the unknown
StarDust
Sourgeal
Lucy
Little Hero
Kat.
Isis veiled / unveiled
Krotkaya
Ground-Control
Dynx
Bounty
Liquid Days
Sentimental Age
Uninhabited Earth
Art Noise
Paper Flowers
Ευδοξία


I participate also in...

Cinema
A patchwork


Other blogs...

Pictures of unknown persons offered to unknown
Exchanging information (books, movies etc)


My previous blogs...

Searching for happiness in chaos [1]
Searching for happiness in chaos [2]